Prečo potrebujeme v Bratislave ďalšiu elektrickú stanicu?
Bratislava a jej mestské časti sa rozvíjajú a rastú. Rýchlym tempom pribúda počet odberných miest, zvyšujú sa nároky na rezervovanú kapacitu aj počet požiadaviek na pripojenie obnoviteľných zdrojov. Taktiež rastie počet elektromobilov a plug-in hybridných vozidiel, ktoré prirodzene potrebujú riešiť nabíjanie batérií.
Z pohľadu prenosovej sústavy potrebujeme vytvoriť podmienky, aby rozmach požiadaviek na zásobovanie elektrinou nebol sprevádzaný poklesom kvality. Tým, že sieť posilníme a zlepšíme schopnosť riadiť ju s využitím moderných technológií, rozšíria sa možnosti pripájania obnoviteľných zdrojov elektriny.
Nová elektrická stanica (ESt) 400/110/22 kV Vajnory je dlhodobo plánovaná pre zabezpečenie budúcich potrieb napájania severnej časti hlavného mesta SR Bratislavy. Bude ju tvoriť ESt 400/110 kV spoločnosti Slovenská elektrizačná prenosová sústava (SEPS) a ESt 110/22 kV spoločnosti Západoslovenská distribučná (ZSD). Obe sú navrhnuté ako rozvodné zariadenia bez trvalej obsluhy. Budú vybavené riadiacim a informačným systémom, ktorý umožní diaľkové ovládanie a obsluhu.
Prečo bola pre novú elektrickú stanicu vybraná práve lokalita Vajnory?
S miestom, kde plánujeme stavať elektrickú stanicu, sa uvažuje už veľa rokov. Je dlhodobo zálohované v relevantných územnoplánovacích dokumentoch, konkrétne v územnom pláne Bratislavy a v územnom pláne VÚC Bratislavského samosprávneho kraja. Lokalita Vajnory v blízkosti železničnej trate sa uvádza v územno-plánovacej dokumentácii hlavného mesta Bratislava. Lokalita je vhodná na výstavbu stanice aj vďaka existujúcej komunikácie “Na doline” a umiestneniu mimo zastavaného územia obce s čo najmenším vplyvom na obyvateľov, zároveň ale v dostatočnej blízkosti lokalít, ktoré bude v budúcnosti zásobovať.
Kde bude nová elektrická stanica vo Vajnoroch stáť?
ESt bude umiestnená na pozemkoch v lokalite východne od Bratislavských elektrotechnických závodov, v susedstve areálu Lagermax a železničnej trate Bratislava – Pezinok, ku ktorým vedie cesta Na doline, známejšia ako „Jurská cesta“.
Čo sa deje v projekte?
Projekt pozostáva z viacerých stavieb, ktoré sú v rôznom štádiu rozpracovanosti. V súčasnosti prebieha o.i. obstarávanie projektovej a inžinierskej činnosti, projektovanie prevádzkových súborov a stavebných objektov, prípravné práce na lokalite, získavanie príslušných stanovísk a rozhodnutí od dotknutých orgánov.
Ako dlho bude výstavba trvať ?
Komplexný projekt elektrickej stanice si vyžaduje poctivú prípravu. Výstavba začne po úspešnom dokončení prípravných prác a získaní príslušných povolení. Predbežne pracujeme s termínom začiatku stavebných prác v roku 2024 a ukončením výstavby v roku 2025.
Zásadný vplyv na termín ukončenia realizácie bude mať proces verejného obstarávania na realizáciu diela a následné dodacie lehoty zariadení, ktoré sa v súčasnosti neustále predlžujú z dôvodu turbulentného vývoja na svetových trhoch. Prv než pristúpime k samotnej výstavbe elektrickej stanice treba zabezpečiť dopravu na stavenisko vrátane výstavby dopravného napojenia, ktoré umožní dopraviť 400 kV transformátor. Ide o nadrozmerné zariadenie, preto je potrebné trasu pripraviť tak, aby zodpovedala prísnym bezpečnostným kritériám a preprava bola plynulá, bez akýchkoľvek stavebných prekážok. Vyriešenie prístupovej komunikácie je jedným z kľúčových predpokladov pre prípravu a následnú realizáciu výstavby.
Ako ovplyvní elektrická stanica život Vajnorčanov?
Elektrická stanica prinesie benefity pre život nielen vo Vajnoroch, ale v celom meste a kraji, ba dokonca s pozitívnym dopadom pre Európanov. Po jej uvedení do prevádzky sa zvýši kvalita a spoľahlivosť zásobovania elektrickou energiou nielen v bezprostrednom susedstve, ale aj v širšom okolí Vajnor. Stanica vytvorí predpoklady pre lepšie riešenie rôznych neštandardných prevádzkových stavov a kalamít.
Aké zmeny je možné očakávať počas výstavby?
Snažíme sa o také riešenie, ktoré bude najmenej obmedzujúce pre obyvateľov mestskej časti. Výstavba bude prebiehať v úzkej spolupráci s MČ Vajnory tak, aby sa čo najmenej dotkla života obyvateľov a dopravy v danej lokalite. My ako stavebník, ako aj naši dodávatelia budeme plniť podmienky uvedené v rozhodnutí stavebného úradu a ďalších príslušných orgánov a dodržiavať potrebné bezpečnostné opatrenia počas výstavby.
Ako sa môžem ako občan Vajnor/Bratislavy do procesu výstavby zapojiť?
Pokiaľ sa aktívne zaujímate o výstavbu elektrickej stanice a radi by ste zostali v centre diania, odporúčame Vám sledovať našu webstránku, ako aj webovú stránku projektu www.danubeingrid.eu, sociálne siete a zúčastňovať sa verejných konzultácií. Ich termíny a miesto konania nájdete TU. Vaše otázky môžete smerovať na adresu info(zavinac)sepsas.sk.
Mýty a fakty o výstavbe a využívaní elektrickej stanice
Výstavbou a sprevádzkovaním ESt sa nespôsobí zásadné navýšenie hladiny hluku vzhľadom už na existujúcu prítomnosť železnice a diaľnice. Pre predstavu, hlučnosť 400 kV transformátora bude na úrovni umývačky riadu v bežnej domácnosti. Vzhľadom na vzdialenosť stanice od rezidenčnej časti obce obyvatelia nezaznamenajú vplyv hlukovej záťaže.
Predpokladáme, že počas výstavby bude zachovaný jazdný pruh voľný pre peších, cyklistov a občasné motorové vozidlá s povolenkou. Detaily riešenia budú predmetom diskusie so stavebným úradom. Stavenisková doprava bude oddelená bezpečne od chodcov a rekreantov. Po dokončení stavby bude Jurská cesta uvedená do pôvodného stavu.
Keďže elektrická stanica bude vybudovaná ako bezobslužná, počas jej prevádzky nebude potrebná neustála prítomnosť zamestnancov ZSD ani SEPS. Dopravné zaťaženie v lokalite sa preto po dobudovaní stanice zvýši oproti súčasnému len minimálne.
V prípade, ak dôjde k poškodeniu cesty, alebo súvisiacich pozemkov a stavieb, alebo cestnej zelene, budú dané do pôvodného stavu.
Na vybudovanie elektrickej stanice spoločnosti ZSD a SEPS získali grant z Nástroja na prepájanie Európy (CEF-E), ktorý má pokryť 35 % z oprávnených investičných nákladov, zvyšok investície budú obe spoločnosti financovať z vlastných zdrojov. Výstavba ESt Vajnory je totiž súčasťou projektu spoločného záujmu Európskej únie „Danube InGrid“ (Danube Intelligent Grid). Projekty spoločného záujmu (PCI) sú kľúčové infraštruktúrne projekty zamerané na integráciu európskeho vnútorného trhu s energiou, ktorých cieľom je zaistenie energetickej bezpečnosti a pomoc EÚ pri dosahovaní cieľov v oblasti energetickej a klimatickej politiky.
Chránený druh rastliny sa nenachádza priamo na pozemkoch, na ktorom bude stáť elektrická stanica Vajnory. Počas výstavby sa nepredpokladá realizácia takých činností, ktoré by ohrozili lokalitu, na ktorom sa nachádza chránený druh iskerníka.